Opieka w MOS
OPIEKA CAŁODOBOWA
W ośrodku zamieszkuje młodzież w wieku 12 - 24 lata, uczęszczająca do szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjum oraz branżowej szkoły I stopnia z oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej, związanymi organizacyjnie z MOS.
Dysponujemy pokojami 2 i 3 osobowymi, które są usytuowane na trzech piętrach mieszkalnych. Wychowankowie mają do dyspozycji między innymi: kąciki telewizyjne, kąciki kuchenne (po jednym na każdym piętrze), salę gimnastyczną, pracownię komputerową, pracownię plastyczną, pralnię, bibliotekę, jadalnię oraz bezprzewodowy dostęp do sieci Internet poprzez punkt dostępowy wifi. Mogą również w miarę potrzeby korzystać z opieki pielęgniarskiej i stomatologicznej.
Grupy wychowawcze w MOS liczą po 8 - 12 osób i każda z nich ma swoich osobistych wychowawców. Wychowankowie korzystają z wielu możliwości spędzania czasu wolnego, dzięki czemu mogą rozwijać swoje indywidualne zainteresowania w różnych sekcjach i kołach zainteresowań działających na terenie ośrodka. Najważniejsze z nich to:
- sekcja sportowa (piłka nożna, tenis stołowy, koszykówka, wycieczki rowerowe, siłownia, wyjścia na basen);
- sekcja naukowa;
- sekcja ekologiczno - porządkowa;
- skcja profilaktyczno - zdrowotna;
- kółko informatyczne;
- kółko plastyczne;
klub filmowy;
- kącik kulinarny;
- kącik redaktorski - gazetka MOS
- kółko fotograficzne;
kółko wędkarskie;
- kólko teatralne.
Wychowankowie objęci są specjalistyczną opieką psychologiczną. Każdy wychowanek uczestniczy w spotkaniach grupy socjoterapeutycznej. Jest także objęty opieką indywidualną oraz ma możliwość uczestniczenia w zajęciach z terapii rodzinnej.
W naszym ośrodku funkcjonuje ciekawy system nagród, a naszej codziennej pracy przyświeca następujące motto:
"Każdego można złapać na dobrym"
Socjoterapia, Grupy socjoterapeutyczne - grupy zamknięte
Zajęcia socjoterapeutyczne prowadzone są przez dwóch socjoterapeutów (kobietę i mężczyznę) mają na celu nabycie umiejętności współżycia w grupie, zmniejszenie zaburzeń, umożliwienie lepszego poznania siebie, swoich potrzeb i celów, mocnych stron, zwracania uwagi na potrzeby innych, a tym samym polepszenie funkcjonowania w szerszym środowisku społecznym.
Zajęcia psychoedukacyjne
Zajęcia realizowane w planie zajęć lekcyjnych przez specjalistów: psychologa, pedagoga, socjoterapeutów mające charakter warsztatów.
Spotkania indywidualne dla wychowanków.
Kontaktem indywidualny objęci są wszyscy wychowankowie ośrodka ma on charakter cyklicznych spotkań. Cykliczne spotkania prowadzone są przez zatrudnionych w placówce specjalistów (psychologa, pedagoga, socjoterapeutę). Ważną rolę odgrywają również wychowawcy, którzy przez kontakt indywidualny nawiązują relacje z podopiecznymi i staja się dla nich ważni – tzw. „pozytywny dorosły”
Praca z rodziną :
- comiesięczne spotkania rodziców z kadrą ośrodka (wychowawcami, nauczycielami);
- konferencje rodzinne (spotkania z osobami znaczącymi w rodzinie lub osobami mającymi wpływ na funkcjonowanie rodziny);
- spotkania w środowisku rodzinnym;
- grupa dla rodziców;
- sesje terapeutyczne dla rodzin;
- konsultacjach dla rodziców i opiekunów.
Praca z rodziną jest bardzo ważnym elementem procesu socjoterapeutycznego. Rodzina jako złożony system ma bardzo silne oddziaływanie na każde dziecko.
Praca z rodziną bazuje na wykorzystaniu istniejących w niej zasobów co pozwala na uruchamianie stopniowych zmian w postawach rodziców lub opiekunów – co umożliwia zmianę jakości ich życia, a także konstruktywne oddziaływanie na swoje dzieci. Terapia rodzinna prowadzona
jest w ośrodku przez specjalistów.
Terapia zajęciowa m.in zajęcia plastyczne, teatralne, informatyczne, sportowe, fotograficzne, kącik redaktorski, kącik kulinarny itp.
Zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych, każdy z wychowanków może odnaleźć „coś dla siebie”. Dzięki udziałowi w zajęciach które stanowią alternatywę do zachowań niekonstruktywnych wychowankowie mają możliwość kształtowania umiejętności gospodarowania czasem wolny, rozwijania aktywności własnej, nowych zainteresowań. Jest to również czas na indywidualne rozmowy z wychowawcą w trakcie których realizowany jest program terapeutyczny.
Wycieczki socjoterapeutyczne.
Wycieczki socjoterapeutyczne poza ogólnym celem turystycznym spełniają szereg zadań mających znaczenie terapeutyczne. Dla podopiecznych klas pierwszych wycieczki pełnią funkcję integracyjno - adaptacyjną, mają na celu zmniejszenie napięcia i lęku, który towarzyszy wychowanko w nowych warunkach i sytuacjach. Nowi wychowankowie maja okazję bliższego poznania starszych kolegów i koleżanek a także pracowników placówki.
Dla starszych wychowanków wycieczki są czasem na podsumowanie dotychczasowej pracy socjoterapeutycznej, dają możliwość poszerzenia własnych zainteresowań, utrwalenia nawyków konstruktywnego spędzania czasu wolnego, wzmocnienia umiejętności społecznych: zachowań asertywnych, właściwej komunikacji, współpracy, zachowań empatycznych, zachowań spontanicznych - zabawa.
Punkt Konsultacyjny
Specjaliści zatrudnieni w placówce prowadzą bezpłatne konsultacje dla młodzieży, dorosłych i rodzin znajdujących się w sytuacji ogólnie rozumianego kryzysu.
W ramach Punktu Konsultacyjnego proponujemy:
- indywidualne konsultacje dotyczące problemów okresu dojrzewania;
- poradnictwo psychologiczne i pomoc w sytuacji kryzysu;
- wstępną diagnozę problemu i kierowanie do placówek pomocy specjalistycznej.
Nauka w MOS
Szkoła Podstawowa nr 14
dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym
Branżowa Szkoła I Stopnia nr 6
dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym
klasy wielozawodowe
W ramach Branżowej szkoły I stopnia młodzież kształcona jest w zawodach:
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie (3-letnie)
- monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych (3-letnie)
- kucharz (3-letnie)
- fryzjer (3-letnie)
- krawcowa (3-letnie)
- cukiernik (3-letnie).
- tapicer (3-letnie).
Nadrzędnym celem w pracy nauczycieli i wychowawców
jest cel terapeutyczny i wychowawczy.
- szkoły przeznaczone dla wychowanków zamieszkujących na terenie ośrodka;
- program realizowany w szkole pokrywa się z materiałem innych szkół publicznych;
- mała liczebność w klasach klasy 10 – 16 osób;
- szkoły ponadpodstawowe - młodzież jest przygotowywana do pracy w klasie wielozawodowej w zawodach kucharz, fryzjer, monter zabudowy i robót wykończeniowych